Situácia na úseku Priehyba – Čertovica

vykricnikPo nedávnom prechode tradične problematického úseku pred Čertovicou pre vás máme detailné informácie s množstvom fotodokumentácie. Prosím čítajte pozorne a pripravte si svoje GPS navigácie.

Trasa od Andrejcovej po Lenivú (26 km) je na tom približne rovnako, ako tomu bolo pred rokom, pribudla vegetácia a niekoľko padnutých stromov. Na problematických úsekoch bude turistická značka doplnená vlastným značením, informácie o vlastnom značení na trase NTS obdržia účastníci počas briefingu v piatok večer v Telgárte.
Tradične nepríjemné miesto na východnom hrebeni NT je v oblasti Heľpianskeho vrchu po Priehybku – kosodrevina zasahuje do turistického chodníka.
Od sedla Priehyba je trasa schodná, na únavnom stúpaní v rúbanisku si treba dávať pozor na odbočky lesných ciest. Chodník je tu celkom zreteľný, no treba zachovať ostražitosť.
Nad sedlom Priehyba:
01 nad Priehybou
02 nad Priehybou
03 nad Priehybou
Pod Kolesárovou:
04 pod Kolesárovou
05 pod Kolesárovou
V úseku pod vrcholom Kolesárovej hole je nenápadná odbočka značeného chodníka. Značený chodník je dosť zarastený, preto je vhodné pokračovať ďalej po ceste neznačeným úsekom prešliapaným od turistov, ktorý sa po pár sto metroch napojí na značku:
06 pod Kolesárovou
Odbočka z cesty je tiež nenápadná a chodník je neznačený no je dobre vidiťeľný. Táto obchádzka býva vyšliapaná turistami:
07 pod Kolesárovou
08 pod Kolesárovou
09 pod Kolesárovou
Chvíľu po napojení sa na značený chodník na okraji lúky s posedom tesne pod vrcholom Kolesárovej sa trasa znova delí, stará značená pokračuje okolo posedu a viac prešliapaná trasa (je tiež značená) smeruje priamejšie na vrchol.
10 Kolesárová
11 Kolesárová
Tesne pod vrcholom sa chodníky stretnú. Na vrchole Kolesárovej je slepá odbočka ku skalám treba ju ignorovať:
12 Kolesárová
Od Kolesárovej po Oravcovú a vlastne až po Zadnú hoľu je úsek náročný, ale orientačne je priechodný celkom dobre, úzky chodník je viditeľný. Na chodníku sa nachádza viacero padnutých stromov, ktoré sa obchádzajú. V hôľnych úsekoch okolo Oravcovej treba počítať s kosodrevinou zasahujúcou do turistického chodníka:
13 Oravcová
14 Oravcová
Na niektorých miestach probudli spadnuté stromy:
15 Oravcová
S kosodrevinou treba počítať aj v traverze Homôľky.

Od Havranej poľany začína už známa “prekážková” dráha (viacero padnutých stromov), ktorá končí zhruba na Ramži. Hneď za Havraniou poľanou je rázcestie lesných ciest a chodník tu začína strmšie klesať ťažšie priechodným úvozom, kade bolo ťahané drevo:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Odbočka sa nachádza zhruba v polovici úvozu.

Nasleduje dlhší traverz cez kalamitné lesy a rúbaniská, kde je treba na viacerých miestach prekonať popadané stromy (situácia ako pred rokom). Treba dávať pozor pri obchádzaní padnutých stromov.

Cestou pod Vrbovicou sa nachádza prameň (N48.91297° E19.81811°) – dá sa tu dobre nabrať voda aj do pitných vakov, prameň je priamo na značke.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V sedle pod Vrbovicou , ktoré je križovatkou viacerých chodníkov, turistická značka (TZT) nenápadne odbočuje doprava. Pohľad na sedlo pri príchode:

Príchod k odbočke:

Pohľad na miesto odbočenia doprava:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Za Ramžou je situácia podobná, ako v predošlom úseku s tým, že je tam menej preliezania. Tu si treba dávať pozor na zvážnice križujúce chodník, chodník je však viditeľný. V úseku, kde sa chodník dostáva na hrebeň, sa netreba nechať zmiasť lesnými cestami. Je tam niekoľko nenápadnejších odbočiek.

Ďalší neprehľadnejší úsek sa nachádza hneď za Bacúšskym sedlom:

Chodník sa tu rozdvojuje, no neskôr sa stretne, lepšie je odbočiť doľava.

Po zhruba 500m chodník nenápadne odbočí z lesnej cesty:

Táto lesná cesta sa však po niekoľko sto metroch znova stretne s chodníkom (bodkovaná trasa):

Na ďalších rúbaniskách pred Lenivou je chodník viditeľný, treba si dávať pozor na križujúce zvážnice: